Corcovado - Reisverslag uit Ojochal, Costa Rica van chielental - WaarBenJij.nu Corcovado - Reisverslag uit Ojochal, Costa Rica van chielental - WaarBenJij.nu

Corcovado

Door: Chantal

24 Augustus 2006 | Costa Rica, Ojochal

Alhoewel we nu echt honderden kilometers verder weg zitten toch nog even een kleine update van onze avonturen in het zuiden van Costa Rica.
Vrijdag 18 augusutus zijn we vanuit Bocas del Toro in Panama naar David gevlogen. In David vervolgens een busje naar de Frontera. Hier aangekomen eerst een stempeltje gehaald dat we Panama verlieten en toen op zoek naar de immigratiedienst van Costa Rica. Naar hier ook het benodigde stempeltje te hebben opgehaald wilde we zo snel als mogelijk weg vanaf die stomme grensplaats.
Voor 5 dollar konden we met de taxi van de grens naar Neilly, de eerste grote plaats. 5 dollar? Inderdaad, want hoewel ze hier dus rekenen met colones, zijn alle prijzen vaak ook in dollars genoemd.
Vanaf Neilly vervolgens met bus naar Palmar Norte, een ritje van ongeveer 2,5 uur over bumpy wegen en met elke 10 minuten wel een nieuwe verkoper aan boord met ijs, snoep en holistische boodschappen waarvan we als persoon enorm zijn gegroeid.
Vanaf Palmar vervolgens een taxiritje naar Ojochal, een klein dorpje aan de Pacific waar zich geleidelijk aan steeds meer buitenlanders aan het vestigen zijn. Over enige tijd zal dit vast een enorm ontwikkeld resort zijn, nu is het nog charmant en erg rustig.
Ojochal heeft best e.e.a. te bieden, zoals de inmiddels onvermijdelijke waterval en prachtige stranden in de buurt. Hier hebben we ook dankbaar gebruik van gemaakt. Dit mede dankzij Anja en Otto uit de Achtethoek die 2 jaar terug in Ojachal een hotel zijn begonnen genaamd El Mono Feliz, ook wel de gelukkige aap. Later begrepen wij dat dit ook platspaans is voor het ons welbekende kutje. Ik denk niet dat Anja en Otto dit weten.
De hoofdatractie van het zuiden wordt gevormd door Corcovado, een enorm een onaangetast National Park gelegen aan Bahia Drake.
Aangezien we hier nu toch waren hebben we een tocht hierna toe gedaan samen met Nicole en Marcel, een Nederlands stel dat we leerde kennen in het gelukkige ku... aapje. De toch naar Corcovado leide eerst langs een grote rivier met de grootste mangrovebossen in deze regionen. Deze bossen worden voornamelijk bevolkt door slangen, kaaimannen en krabbetjes. Daarnaast heel belangrijk voor het koraal, de gewassen, de rivieren, vissen, vogels en wereldvrede. Erg mooi dus.
Daarna kwamen we op open zee. Het waaide flink dus we stuiterde flink in onze kleine boot. Na een uurtje zette we voet op het strand van Corcocado en begon onze Hike. Aardig wat beestjes weer gezien en de nodige plaatjes geschoten. mijn hoogtepunt was het piepkleine kikkertje met genoeg gif in zijn kikkerkontje om mij binnen 20 minuten te doden. Echt een heel mooie tocht met enthousiaste gids.
Toen de terugweg weer over zee waarbij al snel weer dolfijnen een kijkje kwamen nemen. Ook ik vond ze leuk....
Toen als klap op de vuurpijl: walvissen. We hebben echt genoten van deze enorme beesten. Hierbij enigszins geholpen door een lege batterij van het fototoestel, waardoor we ze zelf ook zagen, maar jullie dus niet.
Ongelooflijk hoe groot die beesten zijn op 20 meter van je bootje. Zeer indrukwekkend.
Moe maar voldaan keerde we weer terug in Ojochal. Naar nog wat uitstapjes in de omgeving zijn we de 22e gaan reizen naar het Noorden langs de kust. Maar dat is een ander verhaal dat er ook aankomt...
Dikke kus maar weer van Chiel en Tal op reis...

• 25 Augustus 2006 - 15:11

Florence En Serge:

Hi Tal en Chiel,

Weten jullie zeker dat \"El Mono Feliz\" een hotel was? Hadden ze daar rode lampjes?

Nou, mochten ze bij dat welbekende ku... nog een Revenue Manager en Director of Front Office nodig hebben, geef ze dan onze namen maar.

Groetjes,

Flo en Serge